Måske du selv kender til at drage hurtige konklusioner på baggrund af det, du ser? Måske du ser en slidt facade og tænker, der må være gammelt inde bag murene? Måske du ser en restaurant med for gammeldags indretning og tænker, den nok ikke har noget for dig? Det er meget normalt, for vores fordomme er ofte baseret på erfaringer, vi har gjort os tidligere.
Det er præcis det samme med virksomhedens hjemmeside. Din bruger kaster et hurtigt blik, og straks er der draget en konklusion.
Din hjemmeside er ofte dit førstehåndsindtryk
Fordi din hjemmeside ofte er det første indtryk, en kunde får, er det vigtigt, at den signalerer, jeres forretning er kompetent og troværdig.
Hvis en hjemmeside ikke er vedligeholdt, er det let for brugeren at se, da websites på tværs af internettet ofte er opdateret og følger visse trends og standarder. F.eks. er det let for en bruger at afkode, om hjemmesiden er krypteret og har et SSL-certifikat (hvilket vises i browseren), ligesom det er let at se, om billedmateriale, knapper, farvevalg m.m. er opdateret. Af samme årsag er det vigtigt, man har en ny hjemmeside eller i hvert fald løbende får opdateret indholdet – også det grafiske samt de brugervenlige aspekter.
Er der ikke styr på disse elementer, kan det risikeres, at brugeren får indtrykket af, at hjemmesiden ikke er opdateret, og at der findes bedre muligheder – altså mere relevante og troværdige muligheder. Og troværdighed? Det er essentielt for succes.
Sådan fremstår virksomheden troværdig online
Fordi der findes mange hjemmesider, som forsøger at franarre brugerne deres penge og personlige oplysninger, er internetbrugere udstyret med en stærk kritisk sans. Derfor er det vigtigt, din hjemmeside er i stand til at få brugeren til at sænke sit forsvar. Her taler man om at have trust-signaler på hjemmesiden i form af tydelige kontaktinformationer samt CVR-nummer etc. Kort sagt er det vigtigt, at kunden straks kan se, der er mennesker bag virksomheden. Billeder af medarbejdere, og firmabeskrivelser er ligeledes med til at højne troværdigheden, ligesom ”badges” (emblemer) som e-mærket, trustpilot-link, antivirus-mærker og meget mere er med til at fremstille jer mere troværdigt.
Farver har stor betydning – overlad dem ikke til tilfældighederne
Særligt hvis din hjemmeside er ældre, kan det være værd at tænke i en ny hjemmeside eller et gennemgående re-design. Ikke nok med at ældre hjemmesider er mere usikre, da de ofte ikke er opdateret og har fået lukket sikkerhedshuller (hvis de f.eks. er programmeret i et CMS), så skal farverne være nutidige og sende de rette signaler.
Farver er i sig selv en hel videnskab – og deres betydning for din hjemmeside må ikke undervurderes. Farver har en særlig psykologi og kan påvirke vores hjerne, der er med til at styre vores købsmønstre.
Fordi farver påvirker forskelligt på baggrund af alder, køn, kultur etc. skal den grafiske profil planlægges nøje, så de vækker de rette følelser hos målgruppen. F.eks. er blå ofte anvendt hos forsikringsselskaber og banker, da farven er dyb, stabil og skaber ro og tryghed. Den er derfor ideel til at skabe troværdighed og loyalitet.
Rød kan derimod være med til at sende signaler om spænding, lidenskab, passion og kærlighed. Konteksten kan naturligvis aldrig ignoreres, men overordnet set kan den røde kulør skabe spænding og mystik om dit brand, mens en snert af orange f.eks. straks signalerer kreativitet, leg og energi.
Farver er med andre ord meget vigtige for din hjemmeside, da de skaber stemninger og positionerer dig på en bestemt måde.