Online marketing vinder stadig større og større indpas i forhold til traditionel markedsføring. Der er dog stadig virksomheder, der er lidt henholdende, når det gælder disciplinen, og som hellere vil brugere deres markedsføringskroner på noget velkendt. Der er dog rigtig mange fordele ved online marketing. Læs videre i det der følger og bliv inspireret.
Du kan aflæse dine præstationer
Dette har altid været en af de største kæpheste med traditionel marketing – nemlig at det er svært at aflæse, hvor godt dine marketingaktiviteter egentlig virker.
Med traditionel markedsføring kan det godt være, at du oplever en stigning i salg umiddelbart efter, du har lanceret et tv-fremstød, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er årsagen. Det kan være, at det bare er den naturlige kurve i salg, der træder ind.
Med online marketing har du ikke det problem. Du kan ved hjælp af forskellige former for konverteringssporinger præcis aflæse, hvordan dine aktiviteter klarer sig.
Hvis du for eksempel har en virksomhed, der holder forskellige former for kurser og foredrag, kan du ved at sætte en konverteringssporing ind på landingssiden for præsentationsteknik i forbindelse med annoncering på denne service, finde ud af hvor godt annonceringen klarer sig til den mindste krone.
Det er et utrolig smart værktøj, der hjælper dig med at allokere dine ressourcer korrekt.
Få fat i målgruppen over hele købsbeslutningsprocessen
Når du opererer med traditionel marketing, er det meget tilfældigt, hvornår du rammer målgruppen. Du rammer målgruppen i forbindelse med massemedier, hvor det mere eller mindre er tilfældigt, hvornår personerne bliver eksponeret.
Hvis du eksempelvis er en virksomhed, der sælger et webhotel, kan du være meget mere konkret og specifik i forbindelse med, hvornår din målgruppe skal eksponeres. Du kan ved at ramme de gennem flere vertikaler følge dem helt til dørs i købsbeslutningsprocessen.
I dette tilfælde skal du først have dem i dit retargeting flow. Det vil sige, at en givne person på en eller anden måde har vist interesse i din virksomhed. Det kan du gøre ved at være rigtig god på SEO, eller eksponere målgruppen for lead ads på Facebook.
Når de først er i retargeting flowet, er det bare at skyde forskellige former annocering mod dem, hvor de stille og roligt modner dem til et køb.
Det kan du for eksempel gøre gennem mail. Hvis du i dine lead ads får personen mail, kan du sende afsted mod vedkommende.
Her kan du i de første mail starte med at fortælle om dit produkt eller din service. Når du har gjort det over et par mails, er det om at skyde med skarpt med gode tilbud og andre fordele ved dine produkter.
Udvikler sig i rivende hast
En af fordele ved online marketing er selvfølgelig også, at det er der fremtiden ligger. Flere og flere bruger mere og mere tid på internettet. Når folk bruger tid på internettet er de tilgængelige for eksponering af dine online markedsføringsaktiviteter.
Derudover kommer der hele tiden nye værktøjer til som giver flere muligheder inden for online marketing. Marketing automation er det sidste helt nye. Med marketing automation bliver rigtig meget af dine aktiviteter automatiserede, hvorfor du får frigjort ressourcer til andre endnu mere presserende ting.
Det gælder for eksempel igen i forhold til mail. Med marketing automation hertil bliver hele processen med mail automatiseret.