Har også gjort dig i Facebook annoncering uden rigtigt at knække koden? Bare rolig du er langtfra den eneste. Selvom Facebook i stadig stigende grad bliver mere populært, er der stadig mange, der ikke oplever den forventede. Det er et langt stykke af vejen simpelthen fordi, at de ikke formår at skabe relevans i deres annoncering. I det følgende guider vi dig gennem, hvordan dette gøres.
Specificering af strategi og målgruppe
For at skabe den nødvendige relevans i din annoncering, er det vigtigt, at du er meget klar i mælet i forbindelse med din strategi og din segmentering af målgruppen.
Hvis du ikke har den rigtige strategi og eksempelvis kun går efter direkte konverteringer og ingen leads i din annoncering til en virksomhed, der sælger et webhotel, skaber du ikke nok relevans for de eksponerede personer.
Det samme gælder i forbindelse med målgruppen. Hvis du ikke rammer den rigtige målgruppe i forbindelse med annoncering på iPhone reparation, vil du opleve meget lidt succes i dine kampagner.
Det kan godt være, at du gennem en søgeordsanalyse har fundet ud af, at der er et kæmpe potentiale i sætningen ”min iPhone vil ikke tænde, men hvis du annoncerer mod personer, der benytter sig af en android som telefon, er det ligegyldigt.
For at finde den rette målgruppe og derved skabe relevans, kan du benytte dig af Facebooks lookalike-målgruppe. Ved at smide dine eksisterende kunder ind i en Facebook algoritme, udregner Facebook de personer, der minder mest om dine eksisterende kunder.
Retargeting skaber relevans
En god måde at skabe relevans er ved at benytte sig af retargeting. Til dem der ikke ved, hvad det er, så er det en annonceringsmulighed, hvor du kun annoncerer mod personer, der tidligere har vist interesse i din virksomhed.
For disse personer er det ofte meget relevant at få annoncer fra din virksomhed. Hertil kan du skabe endnu mere relevans ved at opgradere fra den traditionelle og klassiske retargeting til den dynamiske af slagsen.
Hvor den klassiske retargeting annoncerer med vilkårlige produkter fra din produktportefølje, annoncerer du med dynamisk retargeting med de produkter, de eksponerede personer har vist mest interesse i.
Problemet med dynamisk retargeting er, at den dynamiske annonce skal indeholde hele din produktportefølje, hvilket betyder, at selve budskabet og teksten bliver meget generisk.
For at gøre budskabet mere relevant kan du med fordel benytte dig af produktkategorisbaseret dynamisk retargeting. Her annoncerer du med de produkter, de har vist mest interesse i, inden for en given kategori.
På den måde er det muligt at lave selve annonceteksten meget mere specifik og relevant for de eksponerede.
Du kan også benytte dig af opdelt retargeting. Igen for at skabe mere relevans. Opdelt retargeting er mange ting og kan meget.
Du kan for eksempel annoncere mod personer på baggrund af, hvor de har klikket på din hjemmeside. Der er stor værdi i at annoncere mod personer, der har lagt produkter i kurven. Her kan du annoncere med formålet at vise dem, at de ikke er glemt, og du stadig har deres produkter i kurven, så de kan tilegne dem ved bare et par enkelte klik.
Hvis du i forbindelse med en eller anden kampagne, kan du også henvise tidligere besøgende til en side, hvor der er tilbud på de produkter, de allerede har vist interesse i.